«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Երբեմն ծեր կնոջ ենք նմանվում, որ ասում է` գիտե՞ք, ես ժամանակին սիրուն եմ եղել» (ֆոտոշարք)

«Երբեմն ծեր կնոջ ենք նմանվում, որ ասում է`  գիտե՞ք, ես ժամանակին սիրուն եմ եղել» (ֆոտոշարք)
02.10.2012 | 00:34

«Շնորհակալ եմ, որ ինձ ծանոթացրիք մի մարդու հետ, որը կարողանում է համոզել աշխարհը դիտել մի փոքր այլ»: «Նրա ծաղիկները շռայլ, զորեղ և շրջանակ չճանաչող կտավներ են»։
Չեխիայում բնակվող, ծնունդով արցախցի գեղանկարիչ ԱՇՈՏ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ աշխատանքները բարձր են գնահատում թե՛ եվրոպացի, թե՛ հայ արվեստագետները:
Աշոտ Առաքելյանը Չեխիայի պրոֆեսիոնալ նկարիչների միության անդամ է: Տարվա մեջ 2-3 ցուցահանդես է ունենում Չեխիայում: Այս տարի չեխ հասարակությանը ներկայացրել է 5-6 հայ նկարիչների աշխատանքներ, մուտքը զարդարված է եղել հայկական դրոշով, քարտեզով:
Աշոտ Առաքելյանը նաև Արցախի նկարիչների միության անդամ է: Ամեն տարի սեպտեմբերի 1-ին ցուցահանդեսով ներկայանում է Արցախում:
Երկար տարիներ դասախոսել է Երևանի մանկավարժական համալսարանում, այժմ պատմության ամբիոնի պատվավոր անդամ է:
Չեխիայում նկարիչը հանդես է գալիս նաև հրապարակախոսական գործունեությամբ, տպագրում է հոդվածներ («Միջին Ասիայից մինչև Եվրամիություն», «Հայերի ցեղասպանությունը Թուրքիայում»), ելույթներ է ունենում հեռուստատեսությամբ` արծարծելով հատկապես ցեղասպանությանը վերաբերող խնդիրներ: Աշոտ Առաքելյանը «Իրատես de facto»-ի հյուրն է:

-Ձեր գործերում ծաղիկներն են գերակշռում: Դա նախասիրությո՞ւն է, թե՞ հատուկ ուղղություն:
-Շատ հաճախ ինձ հարցնում են, թե որ ուղղությանն են պատկանում աշխատանքներս: Ես ասում եմ` մոդեռն ռեալիզմին, բայց իրականում դժվար է բնորոշելը:
-Հավանաբար, շատ եք նկարում, եթե տարին մի քանի ցուցահանդես-վաճառք եք ունենում միայն Չեխիայում:
-Յուրաքանչյուր ամիս մոտ 10-12 աշխատանք: Նկարելիս չեմ շտապում, բայց չեմ կարող նաև դանդաղ աշխատել: Նկարում եմ երկաթյա գործիքներով, վրձին քիչ եմ օգտագործում: Եթե մի քանի օր թողնեմ աշխատանքը, յուղաներկը չորանա, չեմ կարող աշխատել:
Երբ Պիկասոն պատվիրած նկարը երկու ժամում ավարտում է և ասում է գումարի չափը, պատվեր տվողը նկատում է, որ դա շատ թանկ է երկու ժամի համար: Պիկասոն ասում է` որպեսզի ես հասնեմ դրան, ծախսել եմ մեկ կյանք, գումարած երկու ժամ:
-Ինչո՞վ են առանձնանում Ձեր նկարները:
-Ինքնուրույնությամբ: Երբ ես նայում եմ որևէ աշխատանք, գիտեմ` որ նկարչից են օգտվել: Նկարիչը չպետք է վերցնի նկարը, գույնը կամ ձևը փոխի ու իր անունը տակը գրի, դա ինքը չէ:
-Այսինքն, նկարիչները հաճա՞խ են ընդօրինակում:
-Ոչ միշտ, բայց կան նկարիչներ, որ ընդօրինակում են:
-Իսկ Ձեզնից ընդօրինակո՞ւմ են կամ սովորում, թեև նույն բանը չէ:
-Անկեղծ ասած, ինձ առաջարկել են, որ աշակերտներ պահեմ: Դեռ պահը չէ, ուզում եմ ստեղծագործել: Երբ աշակերտներ ես ունենում, դա խանգարում է: Առայժմ աղջկաս եմ ուզում սովորեցնել: Ֆրանսիական մի փիլիսոփա գրում է. «Եթե ուզում ես լավ ապրել և չաշխատել, սիրիր քո աշխատանքը»:
-Ո՞ր թվականից եք Չեխիայում:
-Ասում են` սերը ոչ սահման է ճանաչում, ոչ ազգություն: Կինս ազգությամբ չեխուհի է: 85-ին ենք ծանոթացել, ես նրան ասացի` կյանքն ուրիշ է, սերը` ուրիշ, ես չեմ կարող ձեզ մոտ ապրել, դու` մեզ մոտ: Նա վճռեց, որ կարող է: Զոքանչս ասել էր աղջկան. «Երբ մահանամ, նոր կգնաս Սովետական Միություն» (ասեմ, որ նա դեռ շատ լավ վիճակում է): Կինս ուրախություն բերեց մեր տուն: Ես շնորհակալություն եմ հայտնել նրան, որ ծնողներս լքեցին այս աշխարհը` իմանալով, որ լավ հարս ունեն: Հետագայում կյանքն այնպես դասավորվեց, որ տեղափոխվեցինք Չեխիա:
-Մինչև Չեխիա գնալը այստեղ Ձեզ գիտեի՞ն որպես նկարչի:
-Այստեղ նկարելու ժամանակ չունեի, դասախոսում էի: Նկարելը հոբբի էր: Ես նկարիչ դարձա Չեխիայում: Կարճ ժամանակում ուշադրության արժանացա: Ինքս էլ չէի սպասում:
-Օտար երկրում ապրելը հետք թողե՞լ է Ձեր ձեռագրի վրա:
-Ես որտեղ էլ լինեի, կնկարեի նույն ձևով: Թեև եվրոպական ճաշակը որոշակի թելադրանք է տալիս: Ցուցահանդեսներ եմ ունենում Իտալիայում, Գերմանիայում, Հոլանդիայում, Շվեյցիարիայում, նաև պատվերներ եմ ստանում: Նկարիչ ընկերներ ունեմ տարբեր երկրներում: Այս ամենը, իհարկե, իր ազդեցությունն ունի:
-Երևանում ցուցահանդես ունեցե՞լ եք:
-Մեկ ցուցահանդես եմ ունեցել ԱՕԿՍ-ի շենքում և երկու խմբակային ցուցահանդես` Հայաստանի նկարիչների միության դահլիճում` Արցախի նկարիչների հետ:
-Այստեղ գնահատվո՞ւմ է Ձեր նկարչությունը, ինչպես Չեխիայում:
-Անհամեստ է, եթե ես ասեմ, ինչպես եմ գնահատվում, հարցրեք մեկ ուրիշից: Երբեմն չեն հավատում, որ ձեռքով արված գործեր են, ասում են, որ շատ ինքնատիպ են` ինքնուրույն գործեր են:
-Ծաղիկներ շա՞տ եք սիրում:
-Գիտե՞ք, այդ հարցը այնքան շատ են տալիս, և ես էլ չգիտեմ` ինչ պատասխանեմ: Մարդու հոգում ինչ կա, երևի դա է արտահայտում: Միայն ծաղիկներ չեն, քաղաքային տեսարաններ կան, բնապատկերներ, կանանց ֆիգուրներ: Արարատը, օրինակ, նկարել եմ այլ` կուբիստական ձևով:
-Ո՞ր ծաղիկն եք սիրում ամենից շատ:
-Ամենասիրուն ծաղիկը, որ ես սիրում եմ, իմ կինն է:
-Տանը նո՞ւյնպես ծաղիկներ եք պահում:
-Կինս է պահում, ես հատուկ հոգատարություն չեմ ցուցաբերում:
-Դուք միայն Ձե՞ր «ծաղիկներն» եք սիրում, տան պատերին Ձեր «ծաղիկնե՞րն» են փակցված:
-Իմ նկարները հիմնականում արվեստանոցում են: Տանն ունեմ ընդամենը 2 նկար:
-Մեր նկարիչներին հավանո՞ւմ եք:
-Սիրում եմ Մինաս Ավետիսյանի գույները: Շատ կան լավ նկարիչներ: Այսպես ասեմ. գիտեմ որ Պիկասոն աշխարհի մեծ նկարիչներից է, բայց ինձ հարազատ են Գոգենի, Վան Գոգի աշխատանքները: Այստեղ էլ ինձ սրտամոտ են Հակոբ Հակոբյանի, Տիգրան Մատուլյանի գործերը:
-Արցախը կա՞ Ձեր գործերում:
-Արցախ ունեմ, բայց այլ տեսակի, ավելի շուտ բնություն է:
-Հնարավո՞ր է, որ այդքան գեղեցիկ բնաշխարհ ունեցող Արցախը հետք չթողնի նկարչի ձեռագրի վրա:
-Ես իմ միջից եմ նկարում: Լրիվ ինքնուրույնություն է: Թեև, Արցախի մշակույթի նախկին նախարար Արմեն Սարգսյանը մի առիթով ասաց` Աշոտի նկարներում հայկական եռագույն դրոշն եմ տեսնում` կարմիրը, կապույտը, նարնջագույնը: Բայց և այնպես, նկարչությունը սահմաններ, հայրենիք չունի:
-Արցախցիները համառ են: Աչքի ընկնո՞ւմ եք արցախցուն բնորոշ հատկանիշներով:
-Ես 7 տարեկանից Երևանում եմ մեծացել: Համառությունը բնորոշ է ոչ թե արցախցուն, այլ լեռնցիներին: Նրանք միշտ կտրված են եղել քաղաքակրթությունից, պարզամիտ են ապրել, լեռնցուն կարող է հեշտությամբ խաբել հարթավայրային մարդը, որը կապված է քաղաքակրթությունների հետ: Համառ են ասում, որովհետև, երբ մի վատ բան է տեսնում, ուղիղ ձևով ասում է, համառորեն իր խոսքն առաջ է տանում:
-Ինչպիսի՞ն է ազատագրված Արցախն այսօր:
-Պատմությունը միշտ առաջ է գնում, հիմա ավելի լավ է, առաջին հերթին հենց նրա համար, որ ազատագրված է: Մենք միշտ քննադատում ենք օտարներին, բայց պետք է նաև մեր սխալները տեսնենք: Պաղեստինյան 4-5-միլիոնանոց մի ժողովուրդ 2 հզոր պետության դեմ է կռվում` հրեաների և ամերիկացիների: Ավետիք Իսահակյանին գրված նամակում Հովհաննես Թումանյանը գրում է` ոչ ոք մեզ այնքան վնաս չի տվել, որքան ինքներս մեզ: Երբեմն ծեր կնոջ ենք նմանվում, որ ասում է` գիտե՞ք, ես ժամանակին սիրուն եմ եղել։ Հիմա՛ պետք է սիրուն լինի: Պետք է պահենք մեր հողերը, մենք մեր պատմական իրավունքն ենք վերականգնել: Եթե որևէ զիջում լինի, կլինի ոչ թե դրսի ճնշման պատճառով, այլ ուղղակի ոչ ճիշտ քաղաքական մոտեցման: Քաղաքականության մեջ հայերը միշտ զիջում են:
-Մեզ միշտ թվում է, թե օտարները մեր մասին շատ բան գիտեն, կամ` պետք է իմանան: Ինչպե՞ս է իրականում: Թեկուզ Չեխիայի օրինակով:
-Մենք երբեմն այնպես ենք ներկայացնում, որ թվում է` ամբողջ աշխարհի դարդ ու ցավը Հայաստանն է: Հիմա Ձեր հետաքրքրության շրջանակի մեջ մտնո՞ւմ են Տաջիկստանը կամ Կամբոջան: Եվրոպացին արդեն չի ուզում, որ իրեն նեղություն տան: Կովկասյան ժողովուրդները, հատկապես հայերը, այնպես են սիրաշահում եվրոպացուն, որ նրա մեջ կասկած է ծնվում: Ինչ էլ ուզում եք արեք եվրոպացուն, նա բեմերից խոսում է արդարության և ազնվության մասին, հենց նստեց սեղանի շուրջ` Թուրքիային է ձայն տալու: Տնտեսական, քաղաքական շահն ավելի բարձր է աշխարհի բոլոր երկրների համար:
Թուրքիան աշխարհի սիրտն է, առաջ ասում էին` բոլոր ճանապարհներն անցնում են Հռոմով, հիմա Թուրքիայով են անցնում: Թուրքիան կապ ունի և՛ Աֆրիկայի հետ, և՛ Ասիայի, և՛ Ռուսաստանի, և՛ Եվրոպայի: Եվրամիությունում էլ կընդգրկեին, եթե այս ճգնաժամը չլիներ, բայց սա ճգնաժամ չէ, այլ Եվրամիության քայքայում: 16-17-րդ դարերում ֆրանսիացի ուտոպիստներ կային, որ ուզում էին բոլորը հավասար ապրեն, իրենց հարստությունը բաժանում էին և դառնում էին ամենավերջին աղքատները: Եվրոպային հիմա այդ բախտն է սպասում: Հսկայական գումար են տալիս ասիական երկրներին, գնում է մի քանիսի գրպանը, դա հերիք չէ, զենք են գնում և ուղղում եվրոպացու դեմ:
-Վերադառնանք նկարչությանը: Մենախոսությո՞ւն են Ձեր նկարները, թե՞ երկխոսություն:
-Թե՛ մեկը, թե՛ մյուսը:
-Թա՞նկ արժեն:
-Նորմալ գներ են:
-Երևանի մասին ի՞նչ կասեք:
-Կարծեմ Շիրազն է ասել` որդուս փշոտ թոթովանքն օտար վարդի հետ չեմ փոխի:
-Կվերադառնա՞ք Հայաստան:
-Իմ վերադառնալը նշանակում է բաժանվել կնոջիցս: Նա էլ չի գա: Գևորգ Էմինը մի բանաստեղծություն ունի, ասում է` ծնվեցի Սասունում, ապրեցի Ռուսաստանում, թաղվեի Էջմիածնում: Ես վատ եմ զգում, ասում եմ` Հայաստանը ձեզ համար գերեզմանոց չէ, վերջին տարիներին էլ ինչի՞ եք գնում Հայաստան:
-Հայաստանյան իրադարձությունները լուսաբանվո՞ւմ են չեխական մամուլում:
-Հազվադեպ, արտառոց իրադարձությունների դեպքում: Տեղի հայերն են երբեմն գրում, հիմնականում Ցեղասպանությանը նվիրված հոդվածներ: Չեխիայում գործում է նաև «Օրեր» հայալեզու պարբերականը:
-Չեխիայում հայեր շա՞տ կան:
-Ստույգ չեմ կարող ասել, մոտ 4 ու կես հազար հայ, մոտ 2 հազարն էլ` անլեգալ: Մի մասը հետ է վերադառնում, դրսից եկածներին չեխն աշխատանք չի տալիս: Սեփական բիզնեսը պետք է անեն, բայց ոչ բոլորը հնարավորություն ունեն:
-Ձեր նկարները չեխե՞րը, թե՞ տեղի հայերն են դիտում կամ գնում:
-Ես ապրում եմ Պրահայից 350 կմ հեռու` 5-6 քաղաքների միջև գտնվող մի գյուղում, որտեղ հայեր չկան: Իմ աշխատանքը կապված է բացառապես չեխերի հետ: Հոգուս ցավը գիտե՞ք որն է` օտարը երբեմն շատ ավելի է գնահատում: Ոչ թե ինձ, այլ աշխատանքս:
-Ձեզ հայ նկարիչ են ներկայացնում, իհարկե:
-Վերջերս ամսագրում գրել էին` հայ այժմ և մեր նկարիչ:
-Ասացիք, որ գյուղում եք ապրում: Հետաքրքիր է գյուղ ասվածի կոլորիտը:
-Պատկերացրեք հարուստների նորակառույց թաղամաս, ասֆալտած, ծաղկազարդ, մեկը մյուսից գեղեցիկ տներ, գեղեցիկ թաղամաս: Այնտեղ այդքան էական չէ գյուղ և քաղաք ասվածը:

Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5221

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ